Ai trecut cu bine de interviul de recrutare și urmează să fii angajat? Felicitări! Noi îți spunem ce acte trebuie să pregătești pentru dosarul de viitor salariat și ce analize medicale trebuie să faci pentru a putea fi declarat apt de muncă.
extras de cont, pentru ca angajatorul să-ți vireze lunar banii munciți pe card;
Analizele medicale la angajare se fac în funcție de domeniul de activitate în care urmează să lucrezi, dar și în cazul în care există un risc profesional la viitorul loc de muncă. De exemplu:
În urma analizelor, medicul de medicina muncii va stabili dacă eşti sau nu apt din punct de vedere medical pentru jobul respectiv. Pe fișa medicală acesta trebuie să treacă apt, apt condiționat (în acest caz medicul trebuie să-ți facă recomandări pe tu care trebuie să le respecți), inapt temporar (caz în care nu poți lucra pe postul respectiv până nu te faci bine) sau inapt (adică ai incapacitate permanentă de a lucra pe postul respectiv).
certificatul de cazier judiciar (în original) care se eliberează de către Poliție și care arată dacă ai avut sau nu probleme cu legea. Teoretic, este obligatoriu să-l prezinți doar când urmează să ocupi un post de avocat sau consilier juridic, gestionar, agent de pază/ bodyguard, funcționar public, medic, stomatolog ori farmacist. Practic, acesta ți se cam cere peste tot acum, chiar și dacă vrei să lucrezi ca agent de curățenie.
dacă urmează lucrezi cu copii, persoane în vârstă, persoane cu dizabilităţi sau alte categorii de persoane vulnerabile, e obligatoriu să aduci tot de la Poliție un certificat de integritate comportamentală din care să reiasă că nu ai săvârşit fapte de natură sexuală, de exploatare a unor persoane sau asupra minorilor;
o copie a livretului militar, dacă ești recrut sau rezervist;
o copie dupa permisul de conducere/ atestatul de transport persoane, după caz;
e posibil să ți se ceară și o notă de lichidare de la fostul angajator din care să reiasă că nu mai ai nicio datorie față de acesta (carevasazică ai finalizat toate obligațiile contractuale anterioare și ai predat toate bunurile și/sau documentele fostei companii). De asemenea, noul angajator îți poate solicita recomandări de la locurile de muncă anterioare (ori de la unitatea de învățământ absolvită dacă te angajezi pentru prima oară).
dacă ești minor cu vârsta între 15 și 16 ani și vrei să lucrezi, îți trebuie acordul scris al părinţilor sau al reprezentanţilor legali (se încheie rapid la un notar public);
dacă ești o persoană cu dizabilități, trebuie să prezinți viitorului angajator și o copie după certificatul de handicap, o adeverință medicală în care să se menționeze nivelul sau gradul handicapului și un referat medical cu detalii despre condiția ta medicală;
dacă ai beneficiat de ajutor de șomaj sau ai fost înregistrat la Agenția Județeană pentru Ocuparea Forței de Muncă, ți se va solicita repartiția AJOFM.
Documentele de mai sus vor fi păstrate de angajator în dosarul de tău personal alături de contractul individual de muncă pe care îți recomandăm să-l citești cu atenție înainte de a-l semna, căci poate conține capcane, și înregistrat în REVISAL până cel târziu în ziua anterioară începerii activității.
Conform art. 18 alin. (1) din Legea Arhivelor Naționale nr. 16/1996, în cazul în care firma la care ești angajat dă faliment, documentele tale din dosarul de salariat vor fi prelute de Arhivele Naționale sau de serviciile județene/Serviciul Municipiului București ale/al Arhivelor Naționale.