Ai voie să-ți închiriezi apartamentul într-un bloc cu risc seismic? Poți asigura o astfel de casă? Condițiile de acces în programul de consolidări; Cum poți să vinzi un apartament într-un bloc consolidat; De ce nu se înghesuie proprietarii la consolidări
UPDATE 2024
Închirierea. Legea 212/2022, care reglementează măsurile de reducere a riscului seismic, a fost modificată de două ori în 2023, închirierea fiind una dintre chestiunile intens discutate în cadrul acestor modificări. Ultima modificare a intrat în vigoare chiar la 3 ianuarie 2024 și interzice închirierea apartamentelor situate în clădiri „cu bulină”, adică acele clădiri încadrate printr-un raport de expertiză tehnică în clasa de risc seismic (RsI). Închirierea este interzisă în perioada cuprinsă între data încadrării în clasa de risc seismic RsI, până la recepția de la terminarea lucrărilor de consolidare (articolul 5 alineatul 3).
Contractele de închiriere aflate în vigoare trebuie să înceteze în maximum 30 de zile de la data intrării legii în vigoare, adică cel mai târziu la data de 5 februarie 2024. Vorbim aici, firește, despre contractele încheiate legal și înscrise conform legii la ANAF. Cele încheiate la negru, pentru care proprietarul nu plătește impozit, vor continua cu siguranță, atâta vreme cât nici pe proprietar și nici măcar pe chiriaș nu-l preocupă propria siguranță.
Există și o amendă pentru cei care nu respectă această interdicție și sunt prinși - între 5.000 și 10.000 de lei. Legea nu specifică, însă, cine este responsabil să dea amenda și cum pot fi prinși proprietarii ilegaliști. (articolul 33 litera a din lege)
Vânzarea. Vânzarea este posibilă, dar nu este atât de ușoară. De exemplu vânzarea unui astfel de apartament este îngreunată în cazul în care cumpărătorul vrea să facă un credit pentru a cumpăra casa. Banca va cere o expertiză tehnică a apartamentului, înainte de a da creditul, ca să vadă dacă își bagă banii într-o construcție durabilă sau riscă să piardă la primul cutremur și banii și debitorul. Iar o astfel de expertiză nu se poate face doar apartamentului în sine, fără a ține seama de clădirea în care se află și starea acesteia. Vezi mai jos când poate fi vândut un apartament dintr-un imobil care a fost consolidat.
Expertizarea. Prin urmare, ar fi nevoie în acest caz de un consens al proprietarilor din clădire, ca să tocmească o expertiză tehnică generală, căci niciun expert nu se va hazarda să spună că un apartament dintr-o clădire cu bulină este safe, doar pentru că e zugrăvit și amenajat frumos. O expertizare tehnică costă în general de la 4 euro/mp construit în sus. Pe site-ul MLPTL există o listă cu experți autorizați dar găsiți destui chiar pe Anunțul Telefonic. Conform legii, expertizarea tehnică a stării imobilului este obligația proprietarilor, dar cum se întâmplă adesea în România, legea nu prevede sancțiuni pentru neîndeplinirea acestei obligații.
Asigurarea. Așadar, vânzarea unui apartament „cu bulină” poate fi îngreunată. La fel se întâmplă și cu asigurarea respectivului imobil, care poate fi refuzată de unele firme de asigurări. Deși Legea 260/2008 privind asigurarea obligatorie a locuințelor, spune că numai clădirile aflate în clasa I de risc seismic NU pot fi asigurate, în realitate există cazuri în care unele firme au refuzat să vândă polițe de asigurare facultative și în cazul unor clădiri situate în clasele II, III sau IV de risc seismic. Legal, este totuși posibil să fie asigurate și aceste imobile cu o poliță de asigurare obligatorie (PAD), dar în acel caz despăgubirea în caz de calamitate este nesemnificativă – maximum 20.000 de euro. Aflați mai multe despre asigurările de locuințe și de ce sunt utile.
Consolidarea. Ca și expertizarea, consolidarea pică de asemenea în sarcina proprietarilor, cum e și normal. Totuși dacă nu faci expertizarea nu știi nici că blocul e în pericol să cadă, nu? ;) În general lucrurile astea au fost lăsate în seama statului, pentru că proprietarii nu au fost capabili să se înțeleagă între ei. Așa că timp de 30 de ani, consolidarea clădirilor cu risc seismic a fost o procedură birocratică greoaie, care a produs rezultate dezamăgitoare: în București, de exemplu, orașul cu potențialul de a fi cel mai afectat în cazul unui cutremur major, au fost consolidate numai 30 de clădiri. Adică una pe an. În condițiile în care pe listele oficiale există peste 2.700 de clădiri expertizate și încadrate într-una din clasele de risc, însă listele nu sunt exhaustive, întrucât nu au fost expertizate toate clădirile din oraș. Dacă s-ar întâmpla asta am avea probabil de zece ori mai multe poziții pe listele alea, după cum spun specialiștii în construcții.
Aici e lista celor peste 2.700 de clădiri expertizate din București și aici e lista clădirilor expertizate din toată țara.
Cei ale căror blocuri se regăsesc pe aceste liste știu deja probabil în ce situație se află și că nu pot face mare lucru decât să aștepte să le vină rândul, dacă le-o veni vreodată, la o finanțare publică a consolidării. Cine trăiește într-o clădire neexpertizată încă, dar la fel de veche precum unele dintre cele de pe listă, se întreabă probabil ce are de făcut ca să remedieze situația.
Răspunsul nu e simplu, deși e prevăzut în lege: proprietarii sunt responsabili de buna exploatare a clădirii pe care o dețin, deci trebuie să se îngrijească să ia toate măsurile pentru expertizarea și consolidarea ei. Dar mai există și promisiunile autorităților de a „ajuta” cu finanțări asociațiile de proprietari care nu se descurcă pe cont propriu și asta a distorsionat practic lucrurile, făcând ca oamenii să aștepte ca primăriile să le consolideze casele, deși nu asta e treaba unei primării.
Pe de altă parte, nici legea nu e foarte explicită, nici autoritățile implicate nu se grăbesc s-o clarifice pe site-urile lor. Am făcut noi o încercare de lămurire, cerând concret Ministerului Dezvoltării, Lucrărilor Publice și Administrației (MDLPA) și Administrației Municipale pentru Consolidarea Clădirilor cu Risc Seismic (AMCCRS) să ne spună ce trebuie să facă o asociație de locatari dacă ar vrea să se înscrie într-unul din programele existente pentru consolidarea clădirilor. Răspunsurile primite abundă în detalii legale, dar conturează, mai degrabă, tabloul neputinței instituționale care guvernează țara.
Întrucât birocrația e stufoasă, încercăm mai jos o descifrare a acestui hățiș, dar în realitate este foarte posibil ca toate aceste sfaturi practice să se lovească de zidul impenetrabil al lui „nu insistați, deschidem noi din când în când”. Soluția stă mai degrabă în inițiativa privată, adică: oameni buni, luați-vă soarta în mâini, înțelegeți-vă cu vecinii și consolidați-vă singuri blocurile, nu mai așteptați la primărie!
Noua lege care reglementează consolidrarea clădirilor cu risc seismic a intrat în vigoare la finele lunii iulie 2023 și a fost modificată în decembrie 2023, cu intrarea în vigoare a noilor reglementări la 3 ianuarie 2024. Legea aduce unele modificări legii votate anul trecut - Legea 212/2022. În principal, cele mai cunoscute modificări sunt:
Ar fi fost nevoie și de alte modificări ce vizează modul de lucru la nivel institutional, întrucât s-a constatat din practica ultimelor decenii că deși uneori au existat bani pentru consolidări, ele tot nu au putut fi puse în practică din varii motive. Din expunerea de motive pentru modificările aduse legii se desprind și cele câteva puncte în care s-au împiedicat până acum programele naționale de consolidare a clădirilor:
Bani ar fi, și ei provin din mai multe surse:
Conform aceleiași Legi 212/2022, pentru a fi incluse într-un program public de finanțare, clădirile de locuințe trebuie să îndeplinească cumulativ următoarele criterii:
Indiferent de cine e plătită consolidarea, ea ar trebui să urmeze cam aceiași pași:
După cum se vede, e un drum lung, presărat cu multe acte și tot atât de mulți experți... și care durează.
În teorie, legea spune că în cazul unei clădiri încadrată în clasa I de risc seismic, consolidarea nu ar trebui să dureze mai mult de 4 ani. Adică:
- proiectarea trebuie să se facă în maximum 2 ani de la data primirii notificării că imobilul a fost încadrat în clasa de risc seismic RsI;
- începerea execuției lucrărilor de intervenții trebuie să se facă tot în termen de 2 ani de la data recepției proiectului tehnic de execuție. Nu zice legea și cât trebuie să dureze execuția, căci se știe că nu te pui cu proverbul românesc: omul știe când începe, dar nu și când termină o treabă.
De aceea, probabil, și contractele de finanțare multianuală, încheiate de MDLPA cu autoritățile publice, beneficiază câteodată, în cazuri „bine justificate” de o extindere de încă doi ani pe lângă cei patru enunțați mai sus. Totuși, în răspunsul pe care ni l-a transmis, ministerul recunoaște că nu poate să prognozeze o durată exactă a consolidării unei clădiri:
„Având în vedere că procesul de consolidare este unul complex și depinde de tipul și anvergura lucrărilor de intervenții, caracteristicile clădirii (suprafață desfășurată, regimul de înălțime, sistemul structural, funcțiunea ș.a.), modalitatea de finanțare, întocmirea documentațiilor necesare, obținerea avizelor/acordurilor prevăzute de legislația în vigoare privind calitatea în construcții, derularea procedurilor de achiziție pentru atribuirea contractelor de lucrări și executarea lucrărilor de intervenție, nu ne putem pronunța cu privire la durata exactă necesară consolidării unei clădiri. Cunoscând realitățile românești, legiuitorul a mai prevăzut în lege și posibilitatea ca cei 4 ani de mai sus să poată fi prelungiți cu încă 2, în cazuri clar justificate.”
În concluzie, prin noua lege s-au mai schimbat câteva lucruri, dar nu suficiente pentru a impulsiona cu adevărat procesul de consolidare atât de necesar în cazul câtorva mii bune de imobile aflate în risc seismic. Viața la bloc în România ne arată că simțul proprietății li se oprește unora la ușa apartamentului și e puțin probabil că vor da fuga să contracteze un credit, fie el și cu dobânda plătită de stat, ca să-și consolideze imobilul. Mai ales când asta implică și mutarea din acel bloc pentru cel puțin doi ani sau imposibilitatea de a dispune de el.
De celalată parte, statul se simte și el cu musca pe căciulă, căci nici autoritățile nu dau vreun zor să-și facă treaba, căci dacă pe proprietar nu-l interesează propria siguranță sau a chiriașilor săi, de ce s-ar îngrijora funcționărimea?! Când o fi să vină cutremurul ăl mare, om vedea. Ne mai întrebăm atunci cum a fost posibil, că de 30 de ani n-am reușit decât să facem liste cu imobile de consolidat.