Bani mai mulți, birocrație similară, perioade mai scurte de achiziție; Minim 7.000 de lei prima de casare, maxim 75.000 de euro pentru o mașină electrică; Se elimină posibilitatea de a renunța la locul prins în program;
Administrația Fondului de Mediu (AFM) a anunțat noile subvenții pentru programele Rabla Clasic și Rabla Plus 2023 și introducerea unei noi entități în acest circuit – primăriile – prin înființarea Rabla Local. Așadar, începeți să vă căutați o mașină, pregătiți actele și plătiți-vă datoriile la buget, ca să fiți eligibili pentru Rabla 2023.
UPDATE Rabla de toamnă 2023 - 1 septembrie-30 noiembrie 2023:
La 1 septembrie AFM începe sesiunea Rabla de toamnă 2023. Puteți intra pe site-ul AFM ca să depuneți o cerere în Rabla 2023. Aceasta este cea de-a 19-a ediție a programului guvernamental de înnoire a parcului auto național și va dura, în această a doua etapă, până la 30 noiembrie 2023. Pentru această etapă, bugetul alocat este de 222.457.000 lei pentru Rabla Clasic și de 272.468.500 lei pentru Rabla Plus. Citiți instrucțiunile de înscriere în program, iar aici comunicatul oficial al AFM.
UPDATE septembrie 2023: programul Rabla local a fost prelungit până la 29 septembrie 2023 sau până la epuizarea bugetelor alocate fiecărei administrații locale. Citiți instrucțiunile privind înscrierea persoanelor fizice în acest program.
Programul Rabla Local 2023 a introdus pentru prima dată în acest sistem primăriile. Oamenii își pot casa mașinile mai vechi de 15 ani și primesc, de la primăria de care aparțin, un stimulent în valoare de 3.000 de lei, fără să fie obligați să cumpere o mașină nouă în loc. O ocazie bună de a scăpa de cotețele pe roți care se mai găsesc prin diverse curți. Dar sunt niște condiții și aici.
La Rabla Local, banii vin 80% de la AFM și 20% de la primărie. Iată și lista primăriilor înrolate în program.
În cadrul unei sesiuni de înscriere, o primărie poate obţine de la AFM finanţare pentru cel mult:
Modificările aduse programului Rabla Clasic și Plus în 2023 vizează, după cum susțin autoritățile, o debirocratizare și o cheltuire mai bună a fondurilor. De exemplu a fost eliminată condiția de a casa un autovehicul uzat în schimbul achiziționării unuia nou, doar pentru instituțiile publice, întrucât acestea nu au dreptul să cumpere de pe piața liberă, de la cetățeni, rable pe care să le poată casa. Așadar, instituțiile vor putea primi subvenții pentru achiziționarea unor mașini noi fără să dea la schimb unele vechi.
O altă modificare importantă vizează imposibilitatea anulării notei de înscriere în program și scurtarea perioadei de valabilitate a acesteia, de la 300 de zile la 90 de zile.
Acest lucru vine ca urmare a faptului că în anii precedenți s-a constatat că multe note de înscriere au fost emise fără ca persoanele fizice și juridice să fie hotărâte să cumpere un autovehicul, ci doar voiau să prindă un loc în program, blocând astfel accesul altora care poate chiar ar fi vrut să cumpere. În acest context, s-a propus eliminarea posibilității de a anula notele de înscriere odată emise. Cu alte cuvinte, musai să cumpărați o mașină dacă v-ați înscris în program.
De asemenea, perioada de valabilitate a notei se micșorează de la 300 la 90 de zile, întrucât și această durată excesiv de mare ținea blocate inutil locuri și fonduri în programul Rabla, care ar fi putut fi accesate de alții mai hotărâți.
Ca să vă înscrieți în Programul Rabla Clasic sau Plus trebuie să îndepliniți următoarele condiții:
Cu dovada de casare și radiere trebuie să mergeți la producătorul auto la care v-ați înscris și să cumpărați mașina nouă. Acesta va face demersurile mai departe la AFM ca să primească primele de casare sau ecotichetele, în funcție de programul în care vă încadrați.
După înscrierea la producătorul auto de la care vreți să cumpărați noua mașină aveți la dispoziție 90 de zile ca să casați mașina veche, s-o radiați și s-o cumpărați pe cea nouă.
- 7.000 lei pentru cumpărarea unei motociclete în schimbul casării unui autovehicul uzat;
- 7.000 lei pentru cumpărarea unei mașini noi în schimbul casării uneia uzate;
- 10.000 lei pentru cumpărarea unei mașini noi în schimbul casării a două autovehicule uzate.
La prima de casare se pot adăuga următoarele ecobonusuri:
+ 1.500 lei, pentru autovehiculul nou, exceptând motocicletele, al cărui sistem de propulsie generează maximum 120 g CO_2/km în sistem WLTP;
+ 1.500 lei, pentru autovehiculul nou, exceptând motocicletele, echipat cu motorizare GPL/GNC;
+ 3.000 lei, pentru autovehiculul nou, exceptând motocicletele, echipat cu sistem de propulsie hibrid;
+ 1.500 lei, pentru casarea fiecărui autovehicul uzat cu o vechime de cel puţin 15 ani de la data fabricaţiei şi care are norma de poluare Euro 3 sau inferioară;
+ 1.500 lei, pentru autovehiculul nou sau motocicletă al cărui sistem de propulsie generează maximum 90 g CO2/km în sistem WMTC.
Important! În situaţia în care sistemul de propulsie al autovehiculului nou îndeplineşte mai multe dintre caracteristicile prevăzute mai sus, ecobonusurile se pot cumula.
În vederea maximizării utilizării bugetului, astfel încât din sumele alocate să fie achiziționate cât mai multe autovehicule prietenoase cu mediul, s-a plafonat prețul de achiziție la echivalentul în lei a 75.000 de euro, inclusiv TVA, pentru fiecare autovehicul comercializat în Programul Rabla Plus.
O modificare importantă, dar care vizează numai autoritățile și instituțiile publice, este majorarea cuantumului ecotichetelor la 120.000 de lei, întrucât s-a observant din anii precedenți că instituțiile publice nu-și permit să cumpere mașini electrice sau hibride.
Celelalte modificări, suferite de Rabla Clasic, se aplică și la Rabla Plus, adică imposibilitatea de a anula notele de înscriere și valabilitatea de 90 de zile a acestora.
- 51.000 lei pentru cumpărarea unei mașini noi pur electrice sau cu pilă de combustie cu hidrogen, exceptând motocicleta;
- 26.000 lei pentru cumpărarea unei mașini noi electrice hibrid, exceptând motocicleta, care generează maximum 80 g CO_2/km în sistem WLTP;
- 26.000 lei pentru cumpărarea unei motociclete electrice.
- 54.000 lei pentru cumpărarea unei mașini noi pur electrice sau cu pilă de combustie cu hidrogen, exceptând motocicleta;
- 29.000 lei pentru cumpărarea unei mașini noi electrice hibrid, exceptând motocicleta, care generează maximum 80 g CO_2/km în sistem WLTP.
+ La ecotichet se poate adăuga un ecobonus de 1.500 lei, pentru casarea fiecărui autovehicul uzat cu o vechime de cel puţin 15 ani de la data fabricaţiei şi care are norma de poluare Euro 3 sau inferioară.
Atenție! Dacă vă dă inima ghes să cumpărați o mașină mai scumpă de 75.000 de euro cu TVA inclus nu veți primi nicio subvenție prin programul Rabla.
Găsiți mai multe detalii despre fiecare program în parte pe site-ul AFM.