Cât te costă și cât durează procesul de recrutare prin agenție? * Cum alegi o agenție de recrutare? * Cum redactezi CV-ul trimis către o agenție de recrutare? * Cum decurge interviul? * Cine negociază salariul, tu sau agenția?
Ești în căutarea unui loc de muncă, ai trimis zeci de CV-uri, dar fară succes? De multe ori se întâmplă ca prin CV-ul pe care ți l-ai creat și l-ai trimis direct unui angajator să nu arăți chiar tot ce știi și care este cu adevărat experiența ta pentru postul respectiv. Și asta pentru că selecția CV-urilor se face ochiometric sau electronic și există riscul ca un recrutor din departamentul de HR al companiei unde l-ai trimis pe al tău să nici nu-l observe.
„Apelând la o agenție de recrutare, acest risc, de a rămâne în umbră, dispare, pentru că acolo vei întâlni profesioniști care te cheamă să stea de vorbă cu tine, candidatul, și, pe lângă informațiile din CV, ei au capacitatea și răbdarea de a descoperi și altele care ți-ar crește șansele de angajare", spune Gabriel Chicioreanu, consilier în carieră (4Career).
În plus, orice agenție de recrutare, fie ea una de top sau una mai mică, deține un portofoliu de joburi puse constant la dispoziție de companii și poate să-ți ofere mai multe variante de locuri de muncă.
„Agențiile de recrutare se străduiesc să găsească un candidat potrivit pentru fiecare angajator din portofoliu, pentru că, până la urmă, acesta e business-ul lor și au tot interesul să închidă cât mai multe procese de recrutare cu succes și, implicit, să-și ia banii pentru asta", explică specialistul. Apropro de bani...
„Procesul de selecție prin agenție nu-i costă nimic pe candidați", spune Leonard Rizoiu, manager al agenției de recrutare LeoHR. Cei care suportă costurile sunt clienții firmei de recrutare, adică angajatorii. Aceștia plătesc, de obicei, între unu și trei salarii brute pentru fiecare candidat plasat. Sunt și firme de recrutare care cer avans angajatorilor, dar sunt și unele care merg pe comision de succes. De asemenea, există și agenții care, dacă un proaspăt angajat pleacă de la angajator mai devreme de 30 sau de 90 de zile, reiau procesul de recrutare pentru clientul lor în aceleași condiții financiare, fără să ceară o taxă suplimentară.
Leonard Rizoiu spune că „sunt totuși agenții care percep costuri pentru candidați dacă aceștia solicită servicii profesionale de placement, cum ar fi: redactarea CV-ului pe baza experienței profesionale, pregătirea candidatului pentru interviuri, editarea profilului Linkedin etc.". Prețurile variază în funcție de complexitatea serviciilor: de exemplu, compunerea unui CV profesional poate costa între 200 și 500 de lei (depinde și dacă e redactat în română sau într-o limbă străină), iar o prețul unei ședințe de pregătire a candidatului pentru interviul de angajare poate fi și 700 de lei.
„După principiul punct ochit, punct lovit", spune consilierul Gabriel Chicioreanu. „De exemplu, dacă postul țintit de tine este din domeniul IT, trebuie să mergi către o agenție de recrutare targetată pe această industrie (ex. Sons of Coding, HeadHunting IT, Brainspotting etc.), dacă dorești un post de șofer de TIR, apelează la o agenție de recrutare targetată pe transport internațional și tot așa. Recomandarea mea e să se meargă către companiile mari de recrutare la nivel global, care au filiale și în România, pentru că acestea au un portofoliu diversificat de angajatori. Cele mai mari firme de recrutare de la noi sunt: Adecco, Randstad, Manpower, Lugera & Makler, Brainspotting."
Cum Grădina lui Dumnezeu e mare, mai există și agenții care nu se ocupă serios (sau mai deloc) de procesele de recrutare. Ca să le eviți, sfatul nostru este să verifici:
Mai ales atunci! Unu la mână - agenția are deja un istoric cu angajatorii din afară, iar aceștia sunt verificați, doi la mână - se va ocupa de dosarul tău și trei la mână - scade riscul să iei vreo țeapă la angajare peste hotare. O agenție de plasare a forței de muncă serioasă ține la propria imagine, iar dacă primește feedback negativ de 2-3 ori despre un angajator care nu și-a îndeplinit obligațiile către angajați, acel angajator va fi scos din portofoliul agenției respective.
Atunci când un candidat merge către un posibil loc de muncă, chiar dacă agenția de recrutare e intemediară, este important ca CV-ul să fie personalizat pentru jobul dorit. Sau măcar pentru industria în care dorești să lucrezi. Altfel riști ca recrutorul să nu te depisteze, să nu te cheme în timp util și, între timp, postul să se ocupe.
Leonard Rizoiu recomandă ca „CV-ul să cuprindă informații clare și precise despre experiența ta profesională, despre abilitățile tehnice și digitale, limbile străine cunoscute și să fie menționate și participările la diverse cursuri, conferințe sau premii/atestate obținute". Nu scrie-n el lucruri neadevărate despre experiența ta profesională, nu inventa competențe pe care nu le deții și ai grijă să nu conțină greșeli gramaticale.
Nu se pune accent pe scrisoarea de intenție, pentru că interviurile cu firmele de recrutare sunt destul de complexe pentru a vedea ce anume îl motivează pe candidat. „E suficient ca în corpul mail-ului unde trimitem CV-ul să fie specificat postul pentru care se aplică sau, dacă există un ATS (applicant tracking system), codul postului respectiv," spune Leonard Rizoiu.
Iar scrisoarea de recomandare e necesară în funcție de cerințele angajatorului. „În contractul încheiat cu compania de recrutare, angajatorul poate să solicite acest document", spune Gabriel Chicioreanu. „Scrisorile de recomandare e bine să fie acolo, într-un portofoliu, dar nu trebuie să te duci cu ele la primul interviu cu agenția de recrutare. Așa cum nu trebuie te duci nici cu teancul de diplome după tine. E suficient CV-ul bine structurat, de una-maximum două pagini". Diplomele, certificările, scrisorile de recomandare sunt cerute de obicei ulterior ori direct de angajator, ori de compania de recrutare la cererea angajatorului.
„Procesele de recrutare sunt standardizate ca orice procese funcționale, au etape foarte clare și pași intermediari de verificare. În funcție de profilul candidatului recrutat, termenele pot fi de la 2-3 săptămâni până la 8 săptămâni (dacă vorbim de profile extrem de specializate)", transmite managerul agenției LeoHR.
E bine să știi că nu vei fi chemat la un singur interviu, ci la cel puțin două-trei (chiar dacă e vorba o poziție entry level). O să ai interviul inițial, în urma căruia compania de recrutare te cunoaște. După acest prim interviu, agenția face o listă scurtă, de 7-8-10 candidați potriviți pentru jobul respectiv cu care, fie va mai avea loc un interviu ceva mai amănunțit tot în cadrul agenției (în care se vor evalua mai în detaliu abilitățile, competențele, dacă principiile candidatului se potrivesc culturii organizației etc.), fie lista merge direct la angajatorul care îi va chema el însuși pe candidații selectați de agenție la interviu.
Deci ideea este că vei avea cel puțin un interviu la firma de recrutare și cel puțin un interviu la angajatorul final. Noi îți oferim câteva recomandări despre cum să te prezinți și colo, și colo.
Dacă răspunsul primit de la angajator în urma interviurilor este pozitiv (felicitările noastre!), vei semna contractul de muncă cu acesta. Agenția de recrutare mai păstrează legătura o perioadă atât cu tine, cât și cu angajatorul și te poate ajuta dacă apar ceva probleme de acomodare la noul job.
Important: Vei fi anunțat de către agenția de recrutare cu privire la rezultatul interviului (sau interviurilor), chiar dacă el este negativ. Deci nu vei rămâne cu ochii în soare așteptând „să fii sunat pe fix". Nu dispera dacă răspunsul e negativ, căci CV-ul și profilul tău vor fi stocate în baza de date a agenției (cu acordul tău) și, cum se va ivi un nou post potrivit ție în portofoliul lor, recrutorii te vor contacta.
„Candidatul este cel care vorbește despre salariul dorit, iar agenția îl poate consilia dacă este în afara ariei sau dacă există un pachet de beneficii (prime, bonusuri în funcție de realizări, beneficii extrasalariale)", spune Leonard Rizoiu.
Salariul propus de angajator este transparent, pentru ca agenția să nu piardă timp, iar candidatul să nu bată drumuri degeaba la interviuri și poate avea (nu e obligatoriu) o marjă de negociere minimă și una maximă (ex. de la 300 la 800 de lei). Dar, chiar dacă salariul propus de angajator (care are ultimul cuvânt) e bătut în cuie inițial, dacă se dovedește că ești un candidat foarte bun, recrutorul poate merge către angajator cu o propunere salarială mai avantajoasă pentru tine. Până la urmă, scopul agenției este ca și angajatul să fie mulțumit de noul job, și angajatorul-client să fie mulțumit de candidatul plasat.
„Românii nu prea au această cultură, de a apela la o agenție atunci când sunt în căutarea unui job", spune Gabriel Chicioreanu, „de aceea companiile de recrutare, atunci când au în portofoliu joburi de la angajatori, le publică pe site-uri de anunțuri".
Astfel, platformele cunoscute cu anunțuri de locuri de muncă, cum este Anuntul.ro, devin intermediari între candidați, agențiile de recrutare și angajatorii finali. De exemplu, recrutori de la agențiile Adecco și Lugera publică frecvent la noi pe site anunțuri de angajare personal pentru clienții lor, din diverse domenii de activitate.
„Platformele de anunțuri sunt foarte importante pentru agenții și pentru că le ajută să aibă vizibilitate, să se promoveze, or promovarea și marketingul HR prind contur din ce în ce mai mult în strategiile de recrutare, dar mai ales în strategiile de employer branding", concluzionează managerul LeoHR.