Noul sistem de impozitare a mașinilor, de la 1 ianuarie 2026, după capacitate cilindrică și norma de poluare; Cât e impozitul pentru electrice; Cine pierde scutirea de impozit auto; Exemple de calcul
Impozitele pe proprietăți (case, terenuri, mașini) se modifică substanțial începând din ianuarie 2026, ca urmare a majorării bazei de impozitare și a modificării unora dintre regulile care guvernau până acum acest domeniu. Pachetul fiscal 2, care conține aceste modificări a fost promulgat, iar ANAF a stabilit deja că toate primăriile trebuie să calculeze noile impozite cel mai târziu până la 31 decembrie 2025, așa încât de la 1 ianuarie 2026 fiecare contribuabil proprietar să-și primească acasă înștiințarea cu noile dări.

Până în 2025 impozitul era calculat numai prin înmulțirea fiecărei fracții de 200cmc din capacitatea cilindrică a mașinii cu un coeficient în lei, conform tabelului din Codul fiscal 2025:
|
Nr. crt. |
Mijloace de transport cu tracțiune mecanică |
Lei/200 cm3 sau fracțiune din aceasta |
|
I. Vehicule înmatriculate (lei/200 cm3 sau fracțiune din aceasta) |
||
|
1 |
Motociclete, tricicluri, cvadricicluri și autoturisme cu capacitatea cilindrică de până la 1.600 cm3, inclusiv |
8 |
|
2 |
Motociclete, tricicluri și cvadricicluri cu capacitatea cilindrică de peste 1.600 cm3 |
9 |
|
3 |
Autoturisme cu capacitatea cilindrică între 1.601 cm3 și 2.000 cm3 inclusiv |
18 |
|
4 |
Autoturisme cu capacitatea cilindrică între 2.001 cm3 și 2.600 cm3 inclusiv |
72 |
|
5 |
Autoturisme cu capacitatea cilindrică între 2.601 cm3 și 3.000 cm3 inclusiv |
144 |
|
6 |
Autoturisme cu capacitatea cilindrică de peste 3.001 cm3 |
290 |
|
7 |
Autobuze, autocare, microbuze |
24 |
|
8 |
Alte vehicule cu tracțiune mecanică cu masa totală maximă autorizată de până la 12 tone, inclusiv |
30 |
|
9 |
Tractoare înmatriculate |
18 |
|
II. Vehicule înregistrate |
||
|
1 |
Vehicule cu capacitate cilindrică |
lei/200 cm3 |
|
1.1 |
Vehicule înregistrate cu capacitate cilindrică < 4.800 cm3 |
2 - 4 |
|
1.2 |
Vehicule înregistrate cu capacitate cilindrică > 4.800 cm3 |
4 - 6 |
|
2 |
Vehicule fără capacitate cilindrică evidențiată |
50 - 150 lei/an |
|
Nr. crt. |
Mijloace de transport cu tracțiune mecanică |
Norma de poluare: Noneuro, E0- E3 |
Norma de poluare: E4 |
Norma de poluare: E5 |
Norma de poluare: E6 |
Lei/auto Hibride cu emisii de CO2 peste 50g/Km |
|
I. Vehicule înmatriculate (lei/200 cm3 sau fracțiune din aceasta) |
||||||
|
1 |
Motociclete, tricicluri, cvadricicluri și autoturisme cu capacitatea cilindrică de până la 1.600 cm3, inclusiv |
19,5 |
18,8 |
17,6 |
16,5 |
16,2 |
|
2 |
Motociclete, tricicluri și cvadricicluri cu capacitatea cilindrică de peste 1.600 cm3 |
22,1 |
21,3 |
19,9 |
18,7 |
18,4 |
|
3 |
Autoturisme cu capacitatea cilindrică între 1.601 cm3 și 2.000 cm3 inclusiv |
29,7 |
28,5 |
26,7 |
25,1 |
24,6 |
|
4 |
Autoturisme cu capacitatea cilindrică între 2.001 cm3 și 2.600 cm3 inclusiv |
92,2 |
88,6 |
82,8 |
77,8 |
76,3 |
|
5 |
Autoturisme cu capacitatea cilindrică între 2.601 cm3 și 3.000 cm3 inclusiv |
182,9 |
172,8 |
154,1 |
151,2 |
149,8 |
|
6 |
Autoturisme cu capacitatea cilindrică de peste 3.001 cm3 |
319,0 |
297,3 |
294,4 |
290,0 |
275,5 |
|
7 |
Autobuze, autocare, microbuze |
31,2 |
30,0 |
28,1 |
26,4 |
25,9 |
|
8 |
Alte vehicule cu tracțiune mecanică cu masa totală maximă autorizată de până la 12 tone, inclusiv |
39,0 |
37,5 |
35,1 |
33,0 |
32,4 |
|
II. Vehicule înregistrate |
||||||
|
1 |
Vehicule cu capacitate cilindrică |
lei/200 cm3 |
||||
|
2 |
Vehicule înregistrate cu capacitate cilindrică < 4.800 cm3 |
2-4 |
||||
|
3 |
Vehicule înregistrate cu capacitate cilindrică > 4.800 cm3 |
4-6 |
||||
|
4 |
Vehicule fără capacitate cilindrică evidențiată |
50-150 lei/an |
||||
Noul Cod fiscal vine din 2026 și cu modificări semnificative în ce privește scutirile de la plata impozitului pe mijloacele de transport, în special prin restrângerea listei de scutiri obligatorii și mutarea unor categorii în lista de scutiri sau reduceri opționale, lăsate la latitudinea consiliilor locale.
Ce scutiri se păstrează obligatoriu:
• Mijloacele de transport ale instituțiilor publice;
• Mijloacele de transport ale persoanelor juridice, utilizate pentru servicii de transport public de pasageri în regim urban sau suburban;
• Vehiculele istorice definite conform prevederilor legale în vigoare;
• Autovehiculele second-hand înregistrate ca stoc de marfă și care nu sunt utilizate în folosul propriu al operatorului economic;
• Mijloacele de transport aflate în proprietatea veteranilor de război, văduvelor de război sau văduvelor nerecăsătorite ale veteranilor de război, pentru un singur mijloc de transport;
• Mijloacele de transport aflate în proprietatea persoanelor prevăzute la Decretul-lege nr. 118/1990 și Ordonanța Guvernului nr. 105/1999, pentru un singur mijloc de transport (adică persoanele persecutate politic din comunism și din perioada 1940-1945)
Scutiri opționale, pentru care e necesară o hotărâre de consiliu local:
• Navele fluviale de pasageri, bărcile și luntrele folosite pentru transportul persoanelor fizice cu domiciliul în Delta Dunării, Insula Mare a Brăilei și Insula Balta Ialomiței;
• Mijloacele de transport ale fundațiilor înființate prin testament;
• Mijloacele de transport ale organizațiilor care au ca unică activitate acordarea gratuită de servicii sociale;
• Reducerea de 50% pentru persoanele fizice care domiciliază în localitățile precizate în HG 323/1996 și HG 395/1996 (adică în anumite zone din Munții Apuseni sau Delta Dunării);
NU mai sunt scutite de impozitul auto următoarele categorii, care beneficiau de scutiri până acum:
• Mijloacele de transport aflate în proprietatea sau coproprietatea persoanelor cu handicap grav sau accentuat și a persoanelor încadrate în gradul I de invaliditate;
• Mijloacele de transport specializate pentru transportul stupilor în pastoral;
• Mijloacele de transport folosite exclusiv pentru intervenții în situații de urgență;
• Mijloacele de transport ale instituțiilor sau unităților care funcționează sub coordonarea Ministerului Educației și Cercetării Științifice sau a Ministerului Tineretului și Sportului;
• Mijloacele de transport deținute de către organizațiile cetățenilor aparținând minorităților naționale;
• Scutirea sau reducerea pentru mijloacele de transport aflate în proprietatea persoanelor prevăzute la art. 3 alin. (1) lit. b) și art. 4 alin. (1) din Legea nr. 341/2004 (adică luptătorii pentru Victoria revoluției din decembrie);

În 2025, conform tabelului din vechiul Cod fiscal, formula de calcul era următoarea:
În 2026, conform tabelului cu noile valori pentru capacitate cilindrică și norma de poluare:
Deci impozitul auto crește cu aproximativ 48%. O creștere mai puțin spectaculoasă decât cea de la impozitul pe locuințe.
Exemplu: motor mic de până la 1.600 cm³
|
An |
Impozit estimat |
Observații |
|
2025 |
Aprox. 80 lei |
Calcul se făcea doar după capacitatea cilindrică, fără diferențiere după norma de poluare |
|
2026 – Euro 3 |
Aprox. 238–240 lei |
Calculul se face înmulțind numărul de fracțiuni de 200 cmc cu tariful aferent normei de poluare (vezi tabelul) |
|
2026 – Euro 6 |
Aprox. 200–213 lei |
mașinile mai puțin poluante plătesc mai puțin, chiar dacă cilindreea e aceeași |
|
2026 Electrică |
40 lei fix/an |
taxa pentru vehicule electrice introdusă din 2026 este unică, indiferent de marcă |
Așadar, un autoturism 1.6 L Euro 3 va plăti mai mult în 2026 decât în 2025, dar chiar mai mult și decât un Euro 6. S-ar putea zice că săracii cu mașini mai vechi vor plăti mai mult impozit decât bogații cu mașini chiar mai mari, dar mai noi. Curat austeritate!
Citiți și cum se calculează impozitele pentru case și terenuri în 2026