sausau

Harta Adauga

Stiri Anuntul Telefonic
1455 vizite

Limba romana si succesul in afaceri

Cand ne-am renovat apartamentul aveam nevoie de diversi meseriasi in instalatii sau zugraveli si cum la noi acasa doamna Nuntu e cea care alege, ca in orice familie traditionala, i-am lasat ei aceasta sarcina pe cap. S-a apucat sa caute, cum altfel daca nu in ziarul Anuntul Telefonic, unde primele 5-6 pagini sunt intotdeauna cu oferte de Prestari servicii, a treia mare categorie, ca pondere, dupa imobiliare si locuri de munca. Nu a trecut mult pana cand mi-a reprosat unele scapari de corectura gramaticala din anunturi.

Limba romana si succesul in afaceri

Draga, zice, dar voi nu corectati anunturile alea care apar in ziar? Le lasati asa cum le scriu "meseriasii"? Ba bine ca nu, zic, fireste ca le facem o corectura, dar ne mai scapa si noua cate ceva, la cate anunturi avem.

Nevasta mea are aceasta teorie, ca la baza oricarei pregatiri trebuie sa stea o buna cunoastere a limbii materne. Asa i-a ales si pe instalatorii si zugravii care ne-au reparat apartamentul si rezultatul arata ca a avut dreptate.

Asa l-am cunoscut si pe Vasile, unul dintre cei mai vechi clienti ai nostri, la Anuntul Telefonic, pornit acum 20 ani ca simplu instalator si ajuns intre timp sef de echipa de meseriasi, ca nu-i place sa i se spuna patron.

Vasile e trecut de 40 de ani, iar cand a venit prima data sa dea un anunt in Anuntul Telefonic se afla la inceput de cariera. Terminase liceul si armata si n-avea nici cea mai vaga idee ce va urma. S-a apucat de instalatii pentru ca asta invatase de la taica-su si s-a gandit ca de instalatori va fi mereu nevoie. Are un fel aparte de a-ti explica fiecare operatiune pe care o face, aproape didactic, ca si cand s-ar astepta sa inveti si tu sa montezi un robinet sau macar sa schimbi o garnitura. Primele lui anunturi au fost incadrate corect la litera i. Adica acolo unde s-ar duce oricine deschide ziarul sa caute un instalator.

Minte curioasa si inventiva, Vasile s-a apucat dupa o vreme sa studieze un pic psihologia cititorului de anunturi si a inceput sa inoveze. Cum ar putea sa ajunga el de la i la a si astfel anuntul lui sa apara pe prima pagina a ziarului, adica acolo unde incepe categoria Prestari servicii, cu amenajari, arhitect, avize, autorizatii? A trecut mai intai pe la g"garantat instalatii...", apoi pe la f"firma de instalatii", e"execut instalatii...", apoi a facut aroganta "accesibil, instalatii".

Anunturi actuale

Daca la imobiliare, departajarea anunturilor se face pe zone, la categoria prestari servicii punerea in pagina se face in functie de activitatea prestata. E logic sa pui instalatorii la i, constructorii si contabilii la c, serviciile funerare la f, meditatiile la m si avocatii, amenajarile si acoperisurile la a. Doar ca intre timp si altii, ca Vasile, si-au dorit ca anuntul lor sa apara mai in fata. Asta era mult inainte de Internet, de inventarea cuvintelor cheie si de indexarea Google. Oamenii si-au dorit intotdeauna sa apara in primele rezultate de cautari, pentru ca nu toti clientii au rabdarea nevestei mele, sa caute un mester pana-l gaseste pe ala care stie si sa scrie sau sa se exprime corect.

Asa au inceput sa apara: "Acum vin la tine si-ti transport mobila", "Abandonati cautarile, transport marfa in orice oras", "Acasa la tine iti reparam televizorul", "Absolut accesibil, servicii de contabilitate" sau "A aparut o oferta noua de imobiliare". Ai fi zis ca avem de-a face cu o ceata de lingvisti pusi pe sotii, dar in realitate numai unii erau cu inovatia, restul erau cu imitatia. Era suficient sa descopere unul un cuvant care incepea cu o litera mai la inceputul alfabetului si toti il copiau fara jena. Aveam coloane intregi cu "accesibil", "absolut" sau "abandonate" (la masini) si uneori primeam reclamatii chiar si pentru o virgula pusa de corectura, care le plasa anuntul in urma altuia care incepea cu acelasi cuvant dar nu avea virgula.

Absurdul (iata ce cuvant bun ce nu a fost inca folosit!) a atins limite greu de imaginat cand, pentru aparitia in Anuntul telefonic, unele firme isi schimbau denumirile din Registrul comertului doar ca sa apara la inceputul alfabetului in ziar. Firma de pompe funebre "La capatul drumului" a devenit "Agentia funerara La capatul drumului", iar altii s-au redenumit simplu "AA Trading SRL". Apoi un client ne-a cerut intr-o zi sa ii plasam bannerul in ziar cu susul in jos, ca sa atraga atentia cititorilor.

Anunturi istoric

Creativitatea in materie de publicitate nu le-a lipsit niciodata romanilor, dar parca pe vremea aia, acum 20-25 de ani, gramatica era mai prezenta in anunturile pe care le primeam la ziar.

Era si vremea in care, in perioadele ce precedau marile examene de admitere sau de absolvire (fie ca au fost cele de treapta de pe vremuri, BAC-ul, apoi capacitatea si simularile) ziarul era plin cu anunturi de meditatii. Profesorii isi faceau cunoscuta oferta la m dupa "anotimpurile" examenelor. In ultimii zece ani, insa, anunturile de meditatii s-au rarit. La fel si gramatica din anunturi.

Explicatia pentru rarirea anunturilor de la m e ca acum copiii nu mai fac meditatii doar cu cateva luni-un an inainte de un examen, ci aproape permanent. Calitatea invatamantului cere o meditare continua a copilului, asa ca inca de la clasa a V-a pana dupa intrarea la liceu si chiar pana la BAC, profesorii care dau meditatii au agendele pline si liste de asteptare.

Ce mai gasim azi in ziar sunt profesorii aspiranti - "cei mai funny si trazniti profesori din cati exista" – dar si cei care au inteles sa garanteze "rezultate deosebite pentru cei ce doresc sa invete". Cineva merge pana acolo incat ofera "o meditatie gratis pentru primul zece la matematica", asta dupa ce spune ca ii ia pe elevi "de la zero".

Explicatia pentru gramatica uneori deficitara din anunturi este, probabil, strans legata de calitatea invatamantului, din pacate, si de impresia ca limba romana nu-ti trebuie decat daca vrei sa "mergi mai departe", ca de ea nu depinde invatarea unei meserii. Scolile de meserii au devenit si ele sensibile la alfabetul publicitar, asa ca s-au transformat in "Academii". Avem "Academia de frizerie" (dar care promite "acel tuns pierdut de revista, ce il ve-ti realiza dumneavoastra de fiecare data", "Acreditare de DERMOPIGMENTIST, recunoscuta in Uniunea Europeana!" sau "Aplicare gene false" – pentru care ai totusi nevoie de o diploma de 8 clase. Iar pentru cei care au depasit intelegerea limbii romane avem "Afterschool cu teacher Alina".

Rubrica Prestari servicii din Anuntul Telefonic, primul ziar din Romania de mica publicitate, a aratat mereu tabloul pestrit al Romaniei intreprinzatoare. Incepand din anii 90 cu "INTREPRINDERE particulara executa montari si reparatii ale instalaliilor de antene colective si individuale" sau "EXECUT tratamente cosmetice, dactilografiez proiecte, remaiez ciorapi, dupa 16", trecand prin "EFECTUEZ ondulatii permanente la domiciliul clientului" pana in zilele noastre, cu goana dupa literele de la inceputul alfabetului de azi.

Asta este rezultatul dezvoltarii din ultimii 30 de ani: meseriasi in constructii, amenajari, instalatii, reparatii de tot felul, frizeri, cosmeticiene, maseuze, scoli de meserii, profesori meditatori, firme de curatenie, pompe funebre, camine pentru batrani. Pentru coerenta, dar si din respect pentru limba romana, anunturile unora dintre ei sunt azi corectate inainte de aparitie.

Cat despre Vasile, el si-a dat seama dupa o vreme ca nu litera la care e anuntul conteaza, ci incadrarea lui acolo unde ar fi cel mai logic sa il caute clientul, asa ca s-a lasat pagubas si a revenit la i de la instalatii. Intre timp biznisul lui a crescut, si-a format o clientela care a inceput sa-l recomande si si-a facut o echipa. Totusi prefera sa aiba un anunt din cand in cand in Anuntul Telefonic. Pe principiul ca ochii care nu se vad se uita. La altii.

Oferte absolute gasiti pe www.anuntul.ro!

Domnul A.Nuntu - Negustor cinstit, vinde, cumpara, intermediaza, de aproape 30 de ani. A prins si vremurile cand cele mai vii anunturi din ziar erau la rubrica "decese" din Romania libera. Asa ca apreciaza cum se cuvine azi diversitatea unui ziar facut din dorintele si nevoile catorva milioane de oameni liberi. Domnul A. Nuntu a vazut si auzit multe, si nu vrea sa le tina pentru el. Il veti mai citi pe aici.