Acorda.ro - Reparatii si intretinere instrumente muzicale, Bucuresti
Piane
Reparatia presupune o serie de interventii asupra intregului instrument si poate fi capitala sau partiala.
Pianele si pianinele sunt alcatuite din mii de piese, unele sunt fixe, altele demontabile. De la clapa miscarea se transmite printr-un sistem de articulatii la ciocan care in final loveste coarda, sunetul se transmite mai departe prin intermediul stegurilor(praguri) la placa de rezonanta. Este posibil ca in timp piesele mobile sa se uzeze si trebuiesc fie ajustate sau inlocuite. Piesele care sunt confectionate din materiale ca lemn, pasla, stofa, metal, piele, incep sa isi modifice dimensiunea datorita variatiilor de temperatura sau umiditate, ingreunand executia.
Categorii de reparatii:
- la pedale, inlocuire totala sau partiala
- privind partile detasabile, peretii frontali(sus, jos) si capacul de pe tastatura
- schimbat sau completat placile de fildes sau plastic de pe clape
- confectionat incuietori si chei pentru inchidere
- schimbat garniturile in diferite parti ale mecanicii
- inlocuire ciocanele si surdine rupte sau lipsa
- completare sau inlocuire toate categoriile de arcuri de la mecanica
- inlocuire hebeglieder
- interventie la steguri si crapaturile din placa de rezonanta
- schimbarea cuielor uzate sau toate
- inlocuirea corzilor care nu mai suna bine sau toate
- reconditionare exterior ( slefuire, grunduire, vopsire si lacuire la atelier)
- intretinere periodica
Acordajul pianului se face 1—2 ori pe an si inainte de concert. Frecventa acordajelor este in functie de starea instrumentului, marca, conditiile de pastrare dar depinde si de priceperea acordorului.
Pentru un instrument nou sau care nu a fost acordat o perioada indelungata se recomanda acordarea lui de 1—3 ori pe an in primii ani.
Pretul acordajului poate sa creasca in functie de starea instrumentului, daca unele cuie trebuiesc inlocuite, se schimba butucii sau se reia acordajul de mai multe ori pana la stabilizarea sunetului.
Pretul nu include contravaloarea corzilor lipsa sau care se rup datorita uzurii si nici alte piese care fac parte din sistemul de acordare.
Prin reglare se elimina toate jocurile de la piesele in miscare in vederea unei executii precise.
Reglarea poate avea loc in urmatoarele parti din instrument:
- la nivelul pivotului ciocanului, pentru eliminarea jocului lateral, nefiind sigura lovirea pe coarda in acest caz ( senzatia de batere in gol)
- articulatiile pot fi uzate datorita folosirii indelungate, apar blocaje, anumite piese deplasandu-se din locasul lor, unele se deslipesc, apar jocuri la transmiterea miscarii in sistemul de la tasta la ciocan. Astfel bataia ciocanului poate deveni slaba, se intarzie executia si o face nesigura. Instrumentistul are nevoie de siguranta, usurinta in modelarea sunetului, instrumentul trebuie sa raspunda prompt la comenzi
- la nivelul surdinelor de asemenea este necesara reglarea, prin pozitionarea lor corecta pe corzi sau eliminarea jocului la partile mobile pentru evitarea intarzierilor in timpul executiei sau efectul de ecou nedorit
- pedalele pentru forte si piano sau pentru surdina de apartament au nevoie de reglare
- puterea cu care loveste ciocanul
- la clape
Reglarea se face fie prin actionarea asupra anumitor suruburi, fie prin schimbarea garniturilor care se interpun intre doua piese in miscare.
Reglarea cere mult timp, rabdare si pricepere.
Intonare
Intonarea este o operatie care consta in modificarea calitatii sunetului care poate fi : inchis, deschis, cald, strident, rece, spart, tare sau slab. De regula intonarea se face in fabrica.
Obtinerea unui sunet de calitate superioara depinde de mai multi factori: marca instrumentului, placa de rezonanta, calitatea corzilor, pasla de la ciocanele cat si mecanismul de actionare al ciocanului si pedalele.
Realizarea intonarii consta dintr-o combinatie de reglare si inlocuire de materiale si piese in vederea obtinerii unui anumit timbru si posibilitatea obtinerii nuantelor cu usurinta.
1. AERISIREA - Pianele cat si pianinele necesita o buna aerisire. Cel mai bine este sa asezati instrumentul in mijlocul camerei sau langa peretele locuintei care pe partea cealalta se continua cu o alta camera. Daca este posibil evitati asezarea instrumentului langa un perete exterior unde conditiile atmosferice afecteaza calitatea tonala si sonoritatea.
2. ATENTIE LA FERESTRE - Nu amplasati instrumentul la geam.Carcasa pianului este din lemn si de aceea trebuie protejat sa nu cada razele soarelui direct pe el, sa fie ferit de umezeala si de schimbari bruste de temperatura. Daca nu aveti alt loc pentru instalarea instrumentului, trebuie sa evitati curentul de aer.
3. ATENTIE LA CALDURA - Asezati pianul la distanta de sursele de caldura ca radiatoarele sau aerul conditionat. Aceste aparate pot dauna afectand sunetul sau mecanismul pianului. Asigurati-va ca razele soarelui nu pot sa ajunga pe instrument.
4. CONDITIILE BUNE GARANTEAZA UN SUNET BUN - La o temperatura si umiditate corespunzatoare a aerului, instrumentul functioneaza cel mai bine si se obtine cel mai frumos sunet.
Ideal, umiditatea aerului pentru pian trebuie sa fie cca 50 – 60 %.
Pianul este fabricat din lemn, pasla, stofa si metal iar cea mai mare parte a pieselor sunt foarte fine, iar daca nu sunt bine intretinute se vor deteriora.
5. CUM ESTE AFECTAT PIANUL DE UMEZEALA - Pasla, stofa, pielea, metalul si piesele de precizie din lemn sunt fabricate cu o toleranta de 1/100 mm si sunt montate in partile cele mai delicate ale pianului cum ar fi controlul ciocanelelor, de aceea sunt foarte sensibile la umezeala. Daca gradul de umiditate este prea ridicat conduce la ingreunarea miscarii ciocanelelor si deteriorarea calitatii sunetului, ruginirea pieselor metalice si afectarea touche-ului.
6. CUM SA EVITATI UMIDITATEA EXCESIVA - Daca exista probleme de umiditate specificii zonei in care locuiti e bine sa cereti sfaturile unui specialist privind intretinerea pianului in astfel de conditii. Cand cerul este acoperit sau ploua inchideti ferestrele si usile camerei in care se afla pianul. Nu uitati dupa ce ati cantat sa inchideti pianul. Husa care acopera instrumentul absoarbe umezeala cand vremea e ploioasa; e bine sa o scoateti cand e frumos afara sa o puneti la soare.
Trebuie sa tineti cont la fel daca locuiti in regiunile - in tarile cu ploi fecvente sau tari cu imiditate excesiva, pe coastele marii; - in vai, sau la piciorul colinelor; - in tinuturi cu canalizari defectuoase; - o locuinta de beton construita in mai putin de 2 ani; - in incaperile intunecate, umede indreptate catre nord.
7. ATENTIE LA USCACIUNEA EXCESIVA - Daca un grad mare de umiditate ridica probleme, o uscaciune excesiva creeaza probleme pe de alta parte, fiind greu de obtinut un climat artificial de umiditate. In regiunile cu uscaciune pianul poseda o umiditate suficient de mare pentru nu se produce vreo dauna. Cu toate acestea daca aerul este prea uscat partile din lemn si pasla se micsoreaza. In cazuri extreme placa de rezonanta si alte piese din lemn care sunt imbinate prin lipire se vor dezmembra, piesele se deformeaza usor, cuiele scapa si se deterioreaza acordajul pianului. Pentru a evita o uscaciune prea mare, puneti plante verzi sau utilizati un umidificator.
8. EVITATI SCHIMBARILE BRUSTE DE TEMPERATURA - Cand o piesa rece este brusc incalzita, umezeala rezultata se va condensa si se va depune pe piesele de metal si pe corzile pianului, favorizand formarea ruginii. Pasla va absoarbe umezeala care va ingreuna miscarea articulatiilor si va afecta in final sunetul care va deveni infundat. De asemenea sa acordati atentie la oscilatiile bruste de temperatura din camera daca pianul se afla intr-o incapere rece pe directia nord sau intr-o locuinta din beton in care ferestrele sunt inchise ermetic.
9. AMPLASATI PIANUL ACOLO UNDE ARE REZONANTA CEA MAI BUNA - Pianul se amplaseaza intr-o incapere in care acustica este buna si nu exista decalaje ale sunetului sau ecou. Locul ideal pentru pian este acela unde toate sunetele sunt produse fidel, fara ecou.
10. NU PUNETI NIMIC PE PIAN - Daca asezati obiecte grele, pot influenta sunetul sau pot aparea vibratii deranjante. Este placut un buchet de flori intr-o vaza, dar este riscant daca apa s-ar varsa din intamplare si ar patrunde in cutia cu mecanisme. Partile din metal ar putea rugini iar actiunea ciocanelelor din pasla ar putea fi ingreunata. Exceptie ar putea face partiturile si un metronom Maehlzel.
11. EVITATI CONTACTUL PIANULUI CU : - produse din plastic ( exceptand polietilena); - produse din vinilin; - produse continand alcool; - lichide cum sunt cosmeticele, insecticidele, aerosolii, diluantii de vopsele sau produse care au la baza fabricatiei petrolul
12. ATENTIE LA PRAF - Praful ingreuneaza miscarea ciocanelelor si apar zgomote neplacute. Indepartati regulat praful de pe pian cu o carpa moale sau un pamatuf.
13. CURATAREA PIANULUI - Tastele nu vor fi in nici un caz curatate cu alcool. Se va folosi o carpa moale iar in cazul murdariei care se ia mai greu se va utiliza putin sapun cu o carpa moale bine stoarsa. Alte mijloace de curatare ar putea duce la zgarierea tastaturii pianului. Este recomandabil sa ne spalam bine pe maini inainte de a canta la pian. De asemenea nu se vor spala cu sapun partile lacuite ale pianului.
14. ACORDAJUL SI REGLAJUL PIANULUI - Pianul este un instrument delicat care necesita o inspectare profesionala periodic. Sunt doua feluri de interventii profesionale de care are nevoie pianul: acordajul si reglajul. Prin acordaj se intelege ajustarea fiecarei note prin intinderea corzilor. Fiecare coarda este intinsa la o forta de cca 90 kg, daca se detensioneaza se produce dezacordarea notelor. Corzile trebuie sa fie acordate o data sau de doua ori pe an cat si reglajul touche-ului, mecanicii pianului si miscarea pedalelor. Este indispensabil pentru pian un acordaj si reglaj bun. Performantele pianului depind in mare masura de precizia reglajului.
Acordajul si reglajul trebuie sa fie executate de un specialist.