"Personalitatea umana se construieste prin experiente continue; depinde de noi sa pregatim pentru copii, pentru adolescenti si pentru tineret o ambianta, o lume adaptata lor, in care sa li se dea putinta de a face experiente formative. Trebuie sa ajutam copilul sa actioneze singur, sa vorbeasca singur, sa gandeasca singur; aceasta este arta celor ce aspira sa slujeasca spiritul.
Sa nu-i educam pe copiii nostri pentru lumea de azi. Aceasta lume nu va fi la fel cand ei vor fi mari si nimic nu ne permite sa stim cum va fi lumea lor. Atunci sa-i invatam sa se adapteze.(M.Montessori, "Descoperirea copilului").
Prin alegerea propriilor activitati si libertatea de miscare in clasa, copiilor li se dezvolta placerea de invatare si cunoastere si se creeaza sentimentul de independenta si libertate. Astfel, mediul pregatit cu grija in gradinita, devine un laborator de explorare si descoperire.
In toate aceste domenii, copiii invata cu ajutorul materialelor puse la dispozitie prin interactiunea directa cu mediul pregatit.
In acest moment, il acompaniem pe copil in evolutia coordonarii complexe intre intelect si corp, coordonare ce are loc in primii anii de viata ai acestuia.
Bazandu-se pe observarea individuala a copilului, educatorii formati in pedagogia Montessori ghideaza copilul spre lectii potrivite ritmului sau natural de dezvoltare si invatare. Mediul creat este destinat dezvoltarii naturale a copilului intr –un decor in care educatoarea intervine la momentul potrivit, cu blandete si pentru un scop precis.
Noi consideram ca secretul unui bun educator este acela de a indruma si de a acompania copilul in plan fizic si intelectual pentru a canaliza procesul de invatare in directia potrivita. Educatorii nostri joaca roluri diferite: ei pot fi mentori, ghizi, antrenori, sportivi etc.
Astfel, in gradinita noastra, exista 5 arii curriculare specifice invatamantului Montessori:
Viata practica - este piatra de temelie a mediului pregatit. Copiii incep cu exercitiile de viata practica pentru a forma o baza pentru celelalte domenii, penru a-i ajuta sa devina independenti, increzatori in sine, ordonati, si sa ajunga sa se concentreze. Exercitiile practice sunt introduse copilului in mediul Montessori atent pregatit.
Dezvoltare senzoriala: prin exercitiile de dezvoltare senzoriala, copilul poate face clasificari, sa ordoneze si sa descrie impresii senzoriale despre informatiile pe care le-a acumulat pana atunci in ceea ce priveste perceptia senzoriala: vaz, auz, miros, gust si pipait. Materialele senzoriale ajuta la crearea unei ordini in mintea copilului prin izolarea si evidentierea unei calitati la un moment dat ( de exemplu dimensiune, textura, etc). Prin manipularea fizica a materialelor specifice acestei arii, copilul incepe sa clasifice si sa ordoneze obiectele, ceea ce duce la o buna intelegere a rolului lor in univers.
Dezvoltarea limbajului:Pana la varsta de 3 ani , copilul si-a insusit deja limbajul vorbit de baza. Exercitiile de dezvoltare a limbajului sunt oferite copilului ca un ajutor pentru procesul de dezvoltare proprie al acestuia, care se desfasoara la acesta in mod natural, spontan si inconstient . Prin exercitii si materiale specifice, copilul isi va imbogati vocabularul, va invata sa scrie si sa citeasca.
Matematica – prin natura, toti suntem matematicieni; Ne nastem cu o minte matematica, si avem nevoie de un stimul care sa trezeasca aceasta capacitate. Prin exercitii specifice, concrete, oferite copilului, acesta se pregateste pentru aparitia mintii matematice care exista in el. Aceste exercitii stau la baza dezvoltarii in viitor a gandirii matematice abstracte.
Stiintele si activitatile culturale – acestea includ: biologie, zoologie, geografie, istorie, arta si muzica. Aceste activitati sunt interdisciplinare. Prin activitati de limbaj si senzoriale copiii acumuleaza cunostinte despre lumea inconjuratoare si isi imbogatesc vocabularul. Arta le dezvolta copiilor simtul estetic si creativitatea, iar prin muzica copiii internalizeaza sunetele.