Bellanima, Centru de psihoterapie si psihiatrie Bucuresti

Centrul pentru copii

...
Evaluare psihologica

Ca parinti, de multe ori dorim sa stim ce se intampla cu copilul nostru – fie ca vrem sa intelegem daca se dezvolta normal, fie ca avem anumite motive de ingrijorare in legatura cu starile emotionale sau comportamentele acestuia.

Evaluarea psihologica este primul pas care ofera posibilitatea psihologului de a intelege daca exista o problema in dezvoltarea copilul dvs si de a alege o anumita abordare terapeutica ulterioara. Uneori, in urma evaluarii, abordarea considerata cea mai potrivita este psihoterapia cu un psihoterapeut specializat in psihoterapia copiilor si adolescentilor, alteori fiind nevoie si de o evaluare psihiatrica pentru a stabili necesitatea utilizarii medicatiei in procesul de tratament.

Evaluarea psihologica este primordiala si vine inaintea stabilirii unui diagnostic, ajutand la stabilirea acestuia. Evaluarea initiala nu este si definitiva, urmand a exista o reevaluare pe parcursul terapiei ulterioare, dar ofera un prim punct de referinta pentru a determina care este nivelul de dezvoltare al copilului/adolescentului pe plan cognitiv, afectiv, relational, interpersonal si care este starea lui psihica actuala.

De asemenea, este foarte important de retinut ca atunci cand exista un diagnostic, acesta nu se pune persoanei, in acest caz copilului sau adolescentului, ci problematicii identificate.

 

Intrucat copilul sau adolescentul este parte integrala dintr-o relatie cu parintii si familia, pe langa evaluarea psihologica directa pe care psihologul o face cu copilul prin mijloacele specifice fiecarei varste (joc simbolic, joc liber si structurat, interactiune verbala, teste pentru evaluarea nivelului de dezvoltare, teste de autoevaluare in cazul copiilor mai mari si adolescentului), este evaluata si relatia pe care acesta o are cu parintii si ceilalti membrii ai familiei. Acest lucru se realizeaza printr-un interviu direct atat cu copilul/adolescentul cat si printr-un interviu cu parintii. De asemenea, este important de stiut ca in procesul de evaluare si diagnosticarea folosim teste standardizate, validate pe populatia Romaniei si folosite la nivel international.

Evaluarea psihologica si diagnosticul sunt ghidate de intelegerea ca fiecare copil are propriul lui progres in dezvoltare si se dezvolta in medii particulare fiecarei familii care la randul lor fac parte din anumite comunitati si culturi specifice. Orice interventie sau program de tratament terapeutic ulterior evaluarii psihologice este bazat pe o intelegere cat mai completa a copilului/adolescentului si a relatiilor acestuia cu mediul inconjurator.

Parintii isi pot pregati copiii mai mici pentru evaluare explicandu-le pe intelesul lor ce este un psiholog si ce face acesta: psihologul este o persoana care este dornica si interesata sa ii cunoasca, sa vorbeasca si sa se joace cu ei, sa afle ce ii bucura, ce ii intristeaza, ce le face placere si ce nu.

...
Evaluare neuropsihologica (NEPSY)

NEPSY este o baterie de evaluare neuropsihologica completa, adaptata si validata pe populatia romaneasca, pentru grupul de varsta 3-12 ani.

Bateria contine 27 de teste neuropsihologice, create special pentru copii, pe baza cercetarilor actuale.

NEPSY permite:

  • Evaluarea functiilor neuropsihologice din urmatoarele arii: atentie si functii executive, memorie si invatare, limbaj, functionare senzorio-motorie, procesare vizuo-spatiala;
  • Diagnoza profilului normal sau atipic de dezvoltare neuropsihologica a fiecarui copil;
  • Fundamentarea stiintifica a interventiei remediale precoce;
  • Analiza longitudinala a dezvoltarii neuropsihologice a copilului.

In functie de aria de dezvoltare, evaluarea vizeaza:

  • Atentia si functiile executive

Atentia: reglarea vigilentei, atentia selectiva, mentinerea atentiei, atentia distributiva

Functiile executive: abilitatile de planificare, flexibilitatea strategiilor, abilitatea de a inhiba sau  rezista impulsurilor, distractorilor, memoria de lucru

  • Limbajul

Procesarea fonologica (abilitatea de a repeta cuvinte fara sens, de a Intelege instructiunile, de a numi rapid, de a avea fluenta verbala)

 

Capacitatea de a produce secvente orale ritmice

  • Functionarea senzorio-motorie

Abilitatea de procesare a informatiei tactile, producerea de miscari repetitive si secventiale, abilitatea de imitare a pozitiilor mainii

  • Procesarea vizuo-spatiala

Abilitatea de a sintetiza informatiile intr-un intreg cu sens si de a le reprezenta mintal, abilitatea de a discrimina intre obiecte, abilitatea de a intelege relatiile existente Intre obiecte, abilitatea de a reproduce sau copia un model, abilitatea de a rezolva probleme nonverbale

  • Memoria si invatarea

Memoria: memoria de scurta durata, memoria de lunga durata

Invatarea: tulburari de invatare

In functie de varsta copilului si ariile de dezvoltare investigate, sunt necesare 2-3 sedinte de evaluare.

In cazul in care doresti o programare pentru evaluarea neuropsihologica (NEPSY), te rugam sa ne contactezi pentru a-ti oferi mai multe informatii.

...
Psihoterapie individuala

Ce inseamna?

Exista momente in viata copiilor si a adolescentilor cand se simt speriati, ingrijorati sau nefericiti din cauza unor motive dificil de verbalizat, pe care le pot identifica cu greu sau deloc. Scopul psihoterapiei este de a adresa nu numai comportamentele si dificultatile emotionale vizibile ale copilului dar si cauzele de fond, in scopul construirii unei fundatii psihice puternice pe care acesta sa se bazeze in dezvoltarea ulterioara.

Psihoterapeutul nu va oferi retete de urmat pas cu pas, ci, impreuna cu copilul/adolescentul si familia acestuia, vor parcurge impreuna drumul catre o stare mai buna.

Psihoterapia nu reprezinta o solutie rapida sau un raspuns usor, ci mai degraba un proces complex si bogat care, in timp, poate reduce simptomele, duce la intelegere si sens si imbunatateste functionalitatea copilului precum si calitatea vietii sale si a familiei.

Cum se desfasoara psihoterapia?

La Centrului Medical Bellanima, primul pas este realizarea unei evaluari psihologice prin:

  • evaluarea starii psihice a copilului/adolescentului, realizata prin diferite metode in functie de  varsta acestuia (teste proiective, joc, teste de autoevaluare, teste de evaluarea nivelului dezvoltarii copilului).

 

  • implicarea parintilor in scopul de a determina natura problemei prezente si de a dezvolta un plan individualizat bazat pe nevoile copilului in contextul mediului si familiei sale; astfel, o parte esentiala a evaluarii este si relatia dintre copil/adolescent si adultii semnificativi din viata acestuia.

In urma acestei evaluari, se stabileste un plan de interventie psihoterapeutica care abordeaza problematica imediata si cea latenta, asa cum este ea vizibila in acel moment, si frecventa sesiunilor. Pentru copii mai mici acesta va include si sedinte cu parintii pe parcursul terapiei, iar la adolescenti, in functie de problematica prezenta, terapia va fi mai degraba individualizata.

In cazul in care psihologul clinician sau psihoterapeutul considera ca este nevoie si de o evaluare psihiatrica aceasta va fi comunicata ulterior evaluarii psihologice. Diagnosticul initial va fi reevaluat pe parcursul procesului terapeutic.

Sesiunile de terapie pot avea loc o data sau de mai multe ori pe saptamana, in functie de specificul situatiei in care se gaseste copilul. Mentinerea unei relatii terapeutice un timp mai indelungat este foarte importanta pentru construirea unei relatii de incredere intre terapeut si copil/adolescent, conditie foarte importanta pentru succesul interventiei terapeutice.

...
Psihiatrie copii si adolescenti

In cadrul Centrului Medical Bellanima puteti beneficia de servicii psihiatrice complete pentru copii si adolescenti:

  • evaluare psihiatrica in vederea stabilirii diagnosticului;
  • prescrierea si monitorizarea tratamentului psihofarmacologic;
  • psihoeducatie si informare a familiei cu privire la tulburarea diagnosticata in vederea imbunatatirii abilitatilor membrilor acesteia de relationare intra-familiala;
  • activitati terapeutice pentru imbunatatirea abilitatilor zilnice de comunicare si a celor de relationare sociala;
  • programe terapeutice pentru copiii cu ADHD, tulburari emoționale și de comportament, tulburari afective ;
  • monitorizarea evolutiei copilului/adolescentului pe parcursul terapiei.

Evaluarea psihiatrica a copilului sau a adolescentului apare ca necesitate, de obicei, la recomandarea unui medic generalist sau a psihologului clinician, in urma unei evaluarii psihologice, atunci cand este nevoie de o abordare medicala a cazului.

 

Aceasta presupune o explorare in detaliu a problemelor emotionale sau comportamentale ale copilului, a sanatatii  fizice a acestuia, a dezvoltarii sale, a relatiilor de familie si a istoricului tulburarilor psihice ale parintilor, daca ele exista.

Evaluarea psihiatrica va include examinarea starii psihice a copilului sau a adolescentului care consta in observarea atenta a comportamentului si un prim raport al experientei subiective a acestuia. Aceasta prima evaluare va include si observarea interactiunilor din familie, in special a interactiunilor dintre copii si parintii sai.

Interventia terapeutica

Tratamentul va include in mod uzual una sau mai multe din urmatoarele elemente: terapiacomportamentala, terapii de rezolvare a problemelor, terapie psihodinamica, program de pregatire a parintilor, sesiuni de parenting, terapie de familie si, daca este necesar, tratament medicamentos.

...
Logopedie

Se intampla adesea ca, la varste fragede, copiii sa pronunte gresit anumite sunete sau cuvinte. In unele cazuri, aceste greseli se corecteaza odata cu inaintarea in varsta. In alte situatii insa, ele continua sa afecteze vorbirea copilului si sa provoace tulburari de comportament si personalitate. In astfel de cazuri, este necesar sa se apeleze la logoped (un psiholog sau psihopedagog specializat In corectarea tulburarilor de limbaj si comunicare).

Care sunt situatiile in care este nevoie sa merg cu copilul la logoped?

Exista mai multe situatii care cer o evaluare din partea unui specialist:

  • Intarzieri in dezvoltarea limbajului conform varstei cronologice
  • Pronuntia gresita a unor sunete si cuvinte
  • Inversarea sau omiterea anumitor sunete/cuvinte
  • Vorbire neinteligibila
  • Existenta unor probleme de auz
  • Anumite interventii chirurgicale (de exemplu, cele care afecteaza/vizeaza aparatul respirator, aparatul fono – articulator etc)
  • Dificultati de citit/scris
  • Vorbire precipitata
  • Balbism

 

Indicat este ca, in cazul unor astfel de suspiciuni, corectarea limbajului sa inceapa cat mai devreme posibil.

Abordarea noastra

Pentru rezultate cat mai bune si oferirea de spijin personalizat copiilor care se confrunta cu o astfel de tulburare, se folosesc elemente din:

  • psihologia cognitiva – care studiaza procesele si functiile executive (perceptie, atentie, limbaj, memorie, capacitate de rezolvare a  problemelor, creativitate, gandire) si modul diferit in care fiecare copil reactioneaza la stimuli;
  • psihologia dezvoltarii – care studiaza toate modificarile psihologice prin care trece copilul In diferite etape de varsta.

Astfel, fiecare sedinta este interactiva, iar activitatile vizeaza nu numai dezvoltarea limbajului si comunicarii, ci a tuturor proceselor si functiilor psihice implicate In cunoastere si dezvoltare.

In cazul in care doresti o programare pentru logopedie, te rugam sa ne contactezi pentru a-ti oferi mai multe informatii.

Categorii
Date de contact
0735151153
Str. Stockholm , nr. 5, sector 1,
Distribuie