Comeaga Irina - Birou de mediator Bucuresti

Procedura

  • Procedura de mediere este voluntara, daca legea nu prevede altfel, si poate avea loc doar in baza acordului partilor.
  • Procedura de mediere incepe prin cererea partilor sau a uneia dintre parti adresate mediatorului.
  • Daca procedura de mediere este initiata doar de catre una dintre parti, mediatorul comunica celeilalte parti, la cererea expresa a partii solicitante si contra cost, invitatia in vederea participarii la sedinta gratuita de informare, prin orice mijloace care asigura confirmarea primirii textului, propunandu-i sa dea un raspuns privind acceptarea sau respingerea acestei invitatii. Daca prima invitatie ramane fara raspuns, mediatorul va mai face inca o data acelasi demers, reprogramand sedinta de informare si transmitand datele noii programari.
  • Procedura de informare, incluzand si formalitatile pentru convocarea partilor, nu poate depasi 15 zile calendaristice.In cazul imposibilitatii de prezentare a vreuneia dintre partile convocate, mediatorul poate stabili, la cererea acesteia si cu acordul celeilalte parti, o noua data a sedintei de informare. Daca, dupa epuizarea demersurilor legale ale mediatorului, partea careia i-a fost adresata invitatia refuza in scris sau nu se prezinta de doua ori la rand la sedinta de informare, mediatorul eliberereaza partii solicitante un proces verbal din care sa reiasa toate demersurile realizate, cu copii ale confirmarilor de primire a invitatiilor trimise. Acest document nu are valoarea certificatului de informare, ci doar scopul de a demonstra in instanta buna credinta a celui care a facut eforturi in a solutiona conflictul prin mediere. Cetificatul de infomare, care atesta parcurgerea etapei obligatorii a informarii, asa cum este ea prevazuta de lege, se va elibera doar in situatia in care informarea a fost realizata cu toate partile implicate, cu acceptul acestora, in sedinta comuna sau in sedinte separate. Certificatul de informare nu se va elibera decat in momentul in care el a fost semnat de toate partile si doar in situatia in care toate partile implicate au parcurs aceasta etapa cu acelasi mediator. Mediatorii nu pot fi obligati, conform legii, sa faca informarea, dat fiind faptul ca procedura in sine presupune gratuitate.

  • In cadrul sedintei de informare, mediatorul va informa partile privind procedura de mediere, scopul, rolul, efectele acesteia si ale acordului de mediere, precum si regulile aplicabile. Informarea este, potrivit legii, gratuita.
  • Ce presupune sedinta de informare si in ce cazuri va fi obligatorie?

    In sedinta de informare privind medierea, mediatorul explica partilor scopul, limitele si efectele medierii, precum si avantajele acestei proceduri. Sedinta de informare este gratuita, dupa cum se precizeaza si in Legea medierii: “Pentru activitatea de informare si consiliere a partilor cu privire la procedura medierii si avantajele acesteia, indeplinita potrivit legii anterior incheierii contractului de mediere, mediatorul nu poate pretinde onorariu”. Potrivit normelor legale, partile aflate in conflict se pot prezenta impreuna la mediator.

    Incepand cu data de 15 februarie 2013, cei care vor sa inceapa un proces sunt obligati sa participe la sedinta de informare. Sanctiunea pentru introducerea cererii de chemare in judecata fara participarea anterioara la sedinta de informare privind avantajele medierii va fi inadmisibilitatea de la data de 1 august 2013. Pana atunci, refuzul de a participa la sedinta de informare se poate sanctiona de catre instanta de judecata prin aplicarea unei amenzi judiciare intre 100 si 1000 de ron.

    Incepand din 15 februarie 2013, procedura prealabila instantei de judecata va fi obligatorie:

    * in domeniul protectiei consumatorilor, cand consumatorul invoca existenta unui prejudiciu ca urmare a achizitionarii unui produs sau unui serviciu defectuos, a nerespectarii clauzelor contractuale ori garantiilor acordate, a existentei unor clauze abuzive cuprinse in contractele incheiate intre consumatori si operatorii economici ori a incalcarii altor drepturi prevazute in legislatia nationala sau a Uniunii Europene in domeniul protectiei consumatorilor;* in materia dreptului familiei (neintelegerile care tin de continuarea casatoriei, partajul de bunuri comune, exercitiul drepturilor parintesti, stabilirea domiciliului copiilor, contributia parintilor la intretinerea copiilor sau orice alte neintelegeri care apar in raporturile dintre soti cu privire la drepturi de care ei pot dispune potrivit legii);* in domeniul litigiilor privind posesia, granituirea, stramutarea de hotare, precum si in orice alte litigii care privesc raporturile de vecinatate;* in domeniul raspunderii profesionale in care poate fi angajata raspunderea profesionala, respectiv cauzele de malpraxis, in masura in care prin legi speciale nu este prevazuta o alta procedura;* in litigiile de munca izvorate din incheierea, executarea si incetarea contractelor individuale de munca;* in litigiile civile a caror valoare este sub 50.000 lei, cu exceptia litigiilor in care s-a pronuntat o hotarare executorie de deschidere a procedurii de insolventa, a actiunilor referitoare la Registrul Comertului si a cazurilor in care partile aleg sa recurga la procedura prevazute la art. 1013-1024 sau la cea prevazuta de art. 1025-1032 din Codul de procedura civila;In materie penala, sedinta de informare privind medierea va deveni obligatorie odata cu intrarea in vigoare a Legii 135/2010 cu privire la Codul de Procedura Penala (probabil luna martie 2014):* in cazul infractiunilor pentru care actiunea penala se pune in miscare la plangerea prealabila a persoanei vatamate si impacarea partilor inlatura raspunderea penala, dupa formularea plangerii, daca faptuitorul este cunoscut sau a fost identificat, iar victima isi exprima consimtamantul de a participa la sedinta de informare impreuna cu faptuitorul; daca victima refuza sa participe impreuna cu faptuitorul, sedinta de informare se desfasoara separat.

  • Medierea se poate desfasura numai dupa incheierea intre mediator si partile aflate in conflict a unui contract de mediere prin care se stabilesc drepturile si obligatiile reciproce privitoare la mediere. Acest contract se va putea semna in cazul in care, dupa parcurgerea etapei de informare, partile decid sa accepte procedura de informare. Nu este obligatoriu ca partile sa faca medierea cu acelasi mediator cu care au parcurs informarea. Se poate semna, de asemenea, un acord de confidentialitate de catre toti cei prezenti: parti, avocati, reprezentanti, experti, etc.
  • Metodele si tehnicile utilizate de cãtre mediator trebuie sã serveascã exclusiv intereselor legitime si obiectivelor urmãrite de pãrtile aflate în conflict.
  • Mediatorul nu poate impune pãrtilor o solutie cu privire la conflictul supus medierii si nu poate emite pareri, judecati, nu poate da sfaturi sau consilia partile din punct de vedere legal sau din oricare alte puncte de vedere.
  • Pãrtile aflate în conflict au dreptul sã fie asistate de avocat sau de alte persoane, în conditiile stabilite de comun acord. În cursul medierii pãrtile pot fi reprezentate de alte persoane, care pot face acte de dispozitie, în conditiile legii.
  • Pe tot parcursul medierii, limbajul si tonul folosite vor fi demne, adecvate, constructive si decente si nu vor putea fi incalcate drepturile partilor privitoare la demnitate, libertate si viata privata. Sustinerile facute pe parcursul medierii de catre partile aflate in conflict, de persoanele insotitoare, precum si de catre mediator au caracter confidential fata de terti si nu pot fi folosite ca probe in cadrul unei proceduri judiciare sau arbitrare, cu exceptia cazului in care partile convin altfel ori legea prevede contrariul. Procedura de mediere este confidentiala, mediatorul neputand fi audiat ca martor in legatura cu faptele sau cu actele de care a luat cunostinta in cadrul procedurii de mediere. In cauzele penale mediatorul poate fi audiat ca martor numai in cazul in care are dezlegarea prealabila, expresa si scrisa a partilor si, daca este cazul, a celorlalte persoane interesate.
  • Medierea se va desfasura, in functie de necesitati, in sesiuni comune si in sesiuni separate cu partile. Sesiunea comuna este obligatorie, cele separate, optionale. Mediatorul decide necesitatea si oportunitatea sesiunilor separate, insa si partile pot solicita acest lucru. In cazul in care se vor sustine sesiuni comune, mediatorul este obligat sa ofere aceasta facilitate tuturor partilor si sa aloce un timp sensibil egal acestor sesiuni.
  • Mediatorul are obligatia sa depuna toate diligentele pentru ca partile sa ajunga la un acord reciproc convenabil, intr-un termen rezonabil. Rezultatul medierii nu poate fi insa imputat mediatorului, obligatia sa fiind doar una de diligenta, nu si de rezultat, avand in vedere faptul ca nu poate influenta in niciun fel vointa partilor.
  • Cand partile aflate in conflict au ajuns la o intelegere, se poate redacta un acord scris, care va cuprinde toate clauzele consimtite de acestea si care are valoarea unui inscris sub semnatura privata. Acordul poate fi partial sau total. De regula, acesta este redactat de catre mediator, cu exceptia situatiilor in care partile si mediatorul convin altfel. Întelegerea pãrtilor nu trebuie sã cuprindã prevederi care aduc atingere legii si ordinii publice si poate fi afectata, in conditiile legii, de termene si conditii. Acest acord are valoarea unui inscris sub semnatura privata.
  • Întelegerea pãrtilor poate fi supusã verificãrii notarului public în vederea autentificãrii ori, dupã caz, încuviintãrii instantei de judecatã, în conditiile legii.
  • La închiderea procedurii de mediere, în oricare dintre cazurile prevãzute de lege (acord partial sau total, esuare a medierii, denuntare a contractului de mediere), mediatorul va întocmi un proces-verbal care se semneazã de cãtre pãrti, personal sau prin reprezentant, si de mediator.
  • Pãrtile primesc câte un exemplar original al procesului-verbal.
Galerie foto
  • ...
Categorii
Date de contact
0213129450; 0722656736
str. Dr. Iacob Felix , nr. 59, sector 1,
Distribuie